24 november 2009

Mjuk Pepparkaka....

..det är gott!!!!

 

Varje jul brukar jag baka just denna goda saftiga och helt... helt underbara kaka.....

I fredags fick jag ett bakryck....fram med ingredienserna och satte igång...










Här kommer receptet ifall någon blir sugen!!



Mjuk Pepparkaka

3 ägg

3 dl strösocker
1 dl lingonsylt
2 dl filmjölk
50g smält smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk mald kanel
2 tsk mald kardemumma
1 krm mald kryddnejlika
1 tsk mald ingefära



Gör så här:
Smörj och bröa en form som rymmer 1½ liter. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt fil, lingon, smör och bland försiktigt. Bland mjöl, bakpulver och kryddor och sikta ner i äggblandningen. Rör tills alt har blandat sej. Häll smeten i formen. Grädda kakan i nedre delaen av ugnen i 40 minuter. Känn med en sticka om kakan är torr. Låt svalna i formen.



Njuuuut!!!!


Doftar så ljuvligt också.....


1 kommentar:

  1. Det lät ju riktigt gott :) Ska ge receptet till sonen som åtmistone igår var sugen på att baka :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad då Du skriver en liten kommentar.

Ställer Du en fråga, så svara jag här, så glöm inte kika in igen då.

Jag tycker det är skoj att se vem Du är så jag kan komma på besök i Din blogg, men givetvis är anonyma kommentarer också välkomna.

Tycker du att vissa kommentarer syns direkt, medan andra tar ett tag innan de kommer upp, beror detta på att jag har kommentarsgranskning för nya kommentarer på inlägg som är gamla/äldre än 2 dagar. Det beror på att jag missade läsa om någon skrivit i ett äldre inlägg. På detta viset så missar jag inget :)