29 september 2009

Börjar bli....

....lite väl mycket mat och godsaker här i bloggen....men vad gör så det...

Jag delar gärna med mej av det som är gott.

Idag tänkte jag faktiskt ge Er receptet på en smaskig äpplepaj som jag gjorde häromdagen.





Riven äppelkaka


6 personer


Ingredienser
3 dl vetemjöl
100g smör eller margarin
2 msk Dansukker Vit Sirap
3 msk kallt vatten

Fyllning
100 g mandelmassa
100 g smör eller margarin
1 dl Dansukker Strösocker
4 syrliga äpplen
2 stora äggvitor

1 äggula till pensling


Arbeta samman vetemjöl, margarin, sirap och vatten, samtliga ingredienser till degen . Låt vila i kylen i 30 minuter. Sätt ugnen på 225º.

Klä en ugnsäker form ca 24 cm i diameter, med degen. Skär bort överskjutande deg. Nagga degen i bottnen med en gaffel. Riv ner mandelmassan grovt i formen.

Fyllning
Rör matfettet och strösockret pösigt till fyllningen. Skala och kärna ur äpplena. Riv ner dem i smeten.

Vispa äggvitan till fast skum och vänd ner i äpplesmeten. Bred smeten över den rivna mandelmassan. Gör remsor av den överblivna degen och lägg som ett galler över äpplena. Pensla med äggulan.

Grädda den rivna äppelkakan mitt i ugnen i 35-45 minuter.

Servera äppelkakan ljummen med lättvispad grädde, crème fraiche eller vaniljsås.

Mycket god kall också!!!

2 kommentarer:

  1. mmmmmm.....bra med inspiration...låter som mums...

    SvaraRadera
  2. Aldrig fel med godsaker! Har också ett litet "recept" i min blogg idag. Kan ju passa bra att äta innan äppelpajen kanske! /Anette

    SvaraRadera

Jag blir så glad då Du skriver en liten kommentar.

Ställer Du en fråga, så svara jag här, så glöm inte kika in igen då.

Jag tycker det är skoj att se vem Du är så jag kan komma på besök i Din blogg, men givetvis är anonyma kommentarer också välkomna.

Tycker du att vissa kommentarer syns direkt, medan andra tar ett tag innan de kommer upp, beror detta på att jag har kommentarsgranskning för nya kommentarer på inlägg som är gamla/äldre än 2 dagar. Det beror på att jag missade läsa om någon skrivit i ett äldre inlägg. På detta viset så missar jag inget :)