12 juni 2009

Nu är....


.......rabarbersaften klar!!!

Riktigt god blev den, frisk i smaken och en underbar färg.....

Recept på Rårörd rabarbersaft

Rabarber efter tillgång
1-3 citroner
Vatten så det täcker rabarbern
500g socker per avrunnen liter saft.

Skiva rabarbern tunnt, skiva citronen/erna tunnt och lägg i allt i en skål. Koka upp vatten och häll över rabarberna och låt stå i 2 dygn.
Täck med plastfolie, handduk eller lock.

Sila och mät upp hur mycket saft du fått, och rör i 500g socker per liter avrunnen saft. Rör tills sockret löst sej.
Häll upp på flaskor och förvara svalt.

OBS! Saften håller inte så länge utan konserveringsmedel. Så gör du stor sats så rekomenderar jag att du fryser in saften istället, går bra i glassburkar eller sirapsflaskor.

1 kommentar:

  1. Denna helgen har vi 3 fotbollsmatcher och en hopptävling(häst) men sen ska det banne mig bli saft i dena familjen också......

    SvaraRadera

Jag blir så glad då Du skriver en liten kommentar.

Ställer Du en fråga, så svara jag här, så glöm inte kika in igen då.

Jag tycker det är skoj att se vem Du är så jag kan komma på besök i Din blogg, men givetvis är anonyma kommentarer också välkomna.

Tycker du att vissa kommentarer syns direkt, medan andra tar ett tag innan de kommer upp, beror detta på att jag har kommentarsgranskning för nya kommentarer på inlägg som är gamla/äldre än 2 dagar. Det beror på att jag missade läsa om någon skrivit i ett äldre inlägg. På detta viset så missar jag inget :)