01 oktober 2009

I frestarens garn.......

Idag måste jag fresta både Er och mej själv med en paj som jag åt hos en kompis för ett tag sedan.


Givetvis tog jag direkt receptet och ska baka hemma så småningom........









Plommonpaj med citron




150 g smör eller margarin
3 dl vetemjöl
3 msk socker
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt


Fyllning
800 g gula plommon, t ex mirabeller
1 citron
3 ägg
1 1/2 dl socker
3 dl crème fraiche
1 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver


Gör så här
Smält matfettet. Tillsätt mjöl, socker, bakpulver och salt och blanda till en jämn deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter. Förgrädda i nedre delen av ugnen i 225°C, ca 10 min.
Doppa hastigt plommonen i en gryta med kokande vatten. Dra av skalet från plommonen, halvera och kärna ur. Skölj citronen noga i ljummet vatten. Riv av skalet och pressa ur saften. Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp. Blanda i crème fraiche, citronsaft, -skal och vetemjölet blandat med bakpulver. Lägg plommonen med den kupade sidan uppåt i pajskalet. Häll över citronsmeten.
Grädda i nedre delen av ugnen i 2225°C, ca 25 min..
Servera pajen lätt avsvalnad med lättvispad grädde.


Ljuvligt god!!!

3 kommentarer:

  1. Ska läsa receptet noga senare idag...

    SvaraRadera
  2. Godförmiddag på dig.
    Tack för din kommentar ang hästarna.
    Ja visst är det konstigt att man inte kan bli godtagen för den man är, eller för den häst man har. Märkligt det där...
    Men så länge vi vet vad vår häst är god för så duger det länge åt mig.
    För mina klubbkamrater dög jag med. För vi gjorde bra ifrån oss på tävlingarna. Men hade vi inte gjort det så har det inte varit ett problem heller. För där var vi alla lika. Det är en klubb jag saknar ska jag säga.

    Din paj säger jag inte så mycket om...
    Jag bara dreglar.
    Ha en fin fredag nu.
    Kramen Synne.

    SvaraRadera
  3. Hello, Thanks for stopping by the other day. These look and sound delicious!

    SvaraRadera

Jag blir så glad då Du skriver en liten kommentar.

Ställer Du en fråga, så svara jag här, så glöm inte kika in igen då.

Jag tycker det är skoj att se vem Du är så jag kan komma på besök i Din blogg, men givetvis är anonyma kommentarer också välkomna.

Tycker du att vissa kommentarer syns direkt, medan andra tar ett tag innan de kommer upp, beror detta på att jag har kommentarsgranskning för nya kommentarer på inlägg som är gamla/äldre än 2 dagar. Det beror på att jag missade läsa om någon skrivit i ett äldre inlägg. På detta viset så missar jag inget :)