30 augusti 2009

Blåbärspaj...


...bakade jag idag.....

Flickorna och deras sambos skulle komma på fika och något gott måste man ju ha att bjuda på då....

Här kommer receptet:

Pajdeg:

200g smält avsvalnat smör
5 dl vetemjöl
3 dl socker

Fyllning 1:

Vaniljkräm

Jag brukar ta en paket vaniljsås alltså 2 påsar och blandar det med 4 dl mjölk

Fyllning 2:

1 liter Blåbär
½ dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk potatismjöl

Fyllning 3:

½ liter blåbär

Gör så här:

Blanda ihop de torra ingredienserna till pajskalet och rör i det smälta avsvalnade smöret, degen trycker du ut i en pajform och naggar och ställer svalt en stund.
Vispa ihop vaniljkrämen och ställ i kylen att "kräma" till sej en stund.
Blanda ihop blåbär, socker, vaniljsocker och potatismjöl.
Häll vaniljkrämen först i pajskalet och toppa sedan med blåbärsfyllningen, jämna till så det finns blåbär överallt.
In i ugnen på 175 grader i 20-25 minuter.
Dekorera med ytterliggare färska blåbär vid serveringen.

MUMS!!!!


(bilden i detta inlägg är lånad från en amerikansk sida)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad då Du skriver en liten kommentar.

Ställer Du en fråga, så svara jag här, så glöm inte kika in igen då.

Jag tycker det är skoj att se vem Du är så jag kan komma på besök i Din blogg, men givetvis är anonyma kommentarer också välkomna.

Tycker du att vissa kommentarer syns direkt, medan andra tar ett tag innan de kommer upp, beror detta på att jag har kommentarsgranskning för nya kommentarer på inlägg som är gamla/äldre än 2 dagar. Det beror på att jag missade läsa om någon skrivit i ett äldre inlägg. På detta viset så missar jag inget :)