08 juli 2009

Spännande saker........


Finns i denna gamla lanthandel.

Då jag var barn hade vi sommarhus i byn och vi gick hit och handlade våra matvaror om inte varubilen kom de dagar vi behövde något.....

Jag minns damen som hade butiken och hur spännande det var att titta på allt som fanns där bakom disken.

Nu är lanthandeln ett museum........

Alla gamla varor som fanns i lagret från tidigt 1900-tal och fram till lanthandeln stängde finns fortfarande kvar...


Allt från burkar med loppmedel, desivon och sockertoppar..........


Till tvättmedel, skördekläder och nattkläder....


Kanske en trevlig och snygg moderiktig väska????


Vi fick se dåtidens trosor, snörliv och strumpor......


Ja här finns verkligen allt man behöver........




Kaffet rostade och malde man ju själv om man inte fick gjort det i lanthandeln....


Gammal våg med vikter, viktigt hjälpmedel då man skulle väga upp mjöl och salt...




I det gamla tvätthuset bredvid fortsatte det med fler trevliga saker från förr....

Leksaker.......


En mangel och till vänster står en separator, där man separerade grädden från mjölken, välanvänd var den........




En fiffig vikt....en sten instoppad........men visst funkar det.....man tager vad man haver....


En kul gammal skylt....


I denna kärnade man smör.......jag har faktiskt en sådan här hemma....som jag fått av svärmor

1 kommentar:

Jag blir så glad då Du skriver en liten kommentar.

Ställer Du en fråga, så svara jag här, så glöm inte kika in igen då.

Jag tycker det är skoj att se vem Du är så jag kan komma på besök i Din blogg, men givetvis är anonyma kommentarer också välkomna.

Tycker du att vissa kommentarer syns direkt, medan andra tar ett tag innan de kommer upp, beror detta på att jag har kommentarsgranskning för nya kommentarer på inlägg som är gamla/äldre än 2 dagar. Det beror på att jag missade läsa om någon skrivit i ett äldre inlägg. På detta viset så missar jag inget :)